S.A.D

Okej nu blev det ännu ett inlägg men kom på att jag fått en del nya läsa på senaste tiden och att dessa läsare inte vet varför jag blir så sjukt negativ ibland. Så länge ni inte läst vart enda inlägg jag gjort i denna blogg hehe.

Jag har något som kallas S.A.D - Seasonal affective disorder. Vinter depression för er som undrar.

Wikipedias förklaring är:

Årstidsbunden depression är en depression som uppträder regelbundet under en bestämd årstid (vanligtvis hösten/vintern). Lika regelbundet försvinner symptomen fullständigt. Vanliga symptom i den depressiva fasen är

  • en melankolisk sinnesstämning,
  • ökat sömnbehov
  • nedsatt social, fysisk och/eller sexuell aktivitet
  • ändrad (vanligtvis ökad) aptit med ändrat ätbeteende (sockerbehov) och viktökning
  • premenstruella spänningar
  • koncentrationssvårigheter

eller ofta en kombination av dessa.

Vid vinterdepression börjar de första kliniska symptomen runt september eller oktober. Sjukdomsbilden är i regel starkast i januari, medan symptomen gradvis försvinner igen under loppet av våren. Sommaren är vanligtvis symptomfri. Hos vissa patienter uppträder hypomaniskt eller, ännu mer sällsynt, maniskt beteende på sommaren.

Diagnosen beskrevs så sent som 1984 av Norman Rosenthal med kollegor. En av orsakerna till att sjukdomen länge förblev oupptäckt är att större eller mindre årstidsrelaterade stämningssvängningar är vanliga också hos friska personer. Det är först när denna svängning utvecklar sig till en sjukdom som man talar om SAD. SAD kan också ses som en extrem form av en naturligt förekommande variation.

Kunde lika bra varit en bild på mig istället för den listan..

Aja nä men såhär ligger det till och en hel del av er som läser min blogg har nästan daglig kontakt med mig men endast ett fåtal av er har känt mig länge nog för att ha upplevt vintrar med mig.

Jag försvinner. Eller ja inte bokstavligt talat men bildligt. Jag slutar höra av mig, jag blir grinig och jag försvinner in i min egen lilla värld. Det betyder dock inte att jag inte tycker om er och vill va utan er, det betyder att ni måste ha lite tålamod med mig och visa lite kärlek då och då. Jag behöver muntras upp och inte sitta själv när jag blir sjuk.

 

Så nu vet ni det och det är inget jag skäms över eller försöker dölja. Det är sån jag är och jag kommer inte kunna ändra det bara sådär. Dock har det blivit bättre genom åren och denna vintern har jag helt underbara människor i mitt liv som jag vet kommer finnas där vid min sida även om jag bitchar. Blir jag för bitchig så får ni placera mig under en stark ljuskälla, S.A.D är nämligen brist på kemiska ämnen i kroppen som solen och ljus producerar. Så nu vet ni vet!

 

Love you all! <3



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0 Follow princessofthedark